Bumble vernieuwt datingapp en merkidentiteit, compleet met nieuwe campagne

Het gaat financieel niet goed met de datingapp. Een vernieuwde app moet meer (betalende) gebruikers opleveren.

De vernieuwde merkidentiteit van Bumble
Afbeelding: aangeleverd

Bumble, een online datingapp die bij een match de vrouw als eerste een bericht laat sturen, bestaat tien jaar. Tijd voor een nieuwe visuele identiteit, inclusief 'opgefriste kleuren', 'krachtigere lettertypen' en een vernieuwd logo. De datingapp heeft ook nieuwe functies gekregen.

Het bedrijf zegt dat de vernieuwde merkidentiteit past bij de merkevolutie die de afgelopen jaren is doorgemaakt. Het nieuwe ontwerp is intern geleid door Bumble's Creative Studio. Of er is samengewerkt met externe partijen, blijft onduidelijk. Bumble zegt een marketingcampagne te starten om de vernieuwde app onder de aandacht te brengen. In die campagne gaan we onder meer zien 'hoe ver vrouwen kunnen gaan als ze worden geconfronteerd met online datingmoeheid', zo belooft Bumble cryptisch.

De videocampagne - onderaan dit artikel zichtbaar - start vooralsnog niet in Nederland, meldt een woordvoerder desgevraagd. De app-update is wel per direct hier te gebruiken.

Nieuwe app

De app is op verschillende punten aangepast, met als doel de kans op matches te vergroten. Gebruikers moeten daarom voortaan minimaal vier profielfoto's uploaden, kunnen gemeenschappelijke interesses zoals artiesten op Spotify bovenaan hun profiel vastpinnen en kunnen aangeven naar welk type contact ze op zoek zijn. Van een huwelijk en levenspartner tot casual dates en intimiteit zonder verbintenis; de keuze is reuze.

Onderstaande serie afbeeldingen van Bumble maakt duidelijk hoe de nieuwe Bumble-app eruit ziet. Op de rechterafbeelding zie je dat je meer functies kunt gebruiken als je bereid bent om een abonnement te nemen.

Bumble app
Afbeelding: Bumble

Bumble verliest (betalende) gebruikers

Een vernieuwde app en bijbehorende campagne markeren een spannend moment voor Bumble. Het gaat financieel namelijk niet goed met de datingapp. De gebruikersaantallen dalen ten opzichte van in de coronajaren en ook de inkomsten uit abonnementen lopen terug. Die abonnementen vormen de motor van Bumble's verdienmodel. Beleggers zijn pessimistisch over de datingapp; het aandeel heeft sinds de jaarwisseling 27 procent aan waarde verloren. Ten opzichte van april 2023 is er zelfs 40 procent aan beurswaarde verdampt. Bumble's ceo stapte eind vorig jaar op en de nieuwe ceo ontsloeg in februari een derde van het personeel. Het bedrijf hoopt met een nieuwe app, merkidentiteit en campagne meer (betalende) gebruikers te werven.

Bumble is niet de enige datingapp die met weemoed terugdenkt aan de financiële prestaties van een paar jaar geleden. Ook het bekendere Tinder (onderdeel van Match Group) heeft de afgelopen tijd veel gratis en betalende gebruikers zien afhaken. Dat komt onder meer omdat Tinder stevig is gaan inzetten op abonnementen met meer functies, waar volgens een analyse van het Financieel Dagblad weinig betaalbereid voor blijkt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie